I alle forslagene bebygges arealet mellem Diakonissestiftelsens hovedbygning og Dronningensvej med en meget stor tæthed. I den sammenhæng er der en række forhold, der må søges belyst yderligere i den kommende periode inden det kan fastlægges om en sådan tæthed er hensigtsmæssigt.
Derfor er vi i kvarteret fortsat nødt til at følge udviklingen tæt frem mod lokalplanshøringen.
1. De trafikale forhold
Trafikafviklingen er belyst på et meget overordnet niveau eller slet ikke belyst.
Dette er problematisk, da løsningen af de trafikale forhold er helt afgørende for, i hvor vid udstrækning en øget bebyggelsesgrad vil belaste de nærliggende kvarterer.
Det bør fortsat være en forudsætning, at al ny trafik afvikles via Peter Bangsvej.
2. Parkeringsforhold
Parkeringsforholdene er ikke tilstrækkeligt belyst.
Det antages i forslagene, at der under bebyggelsen mod Peter Bangsvej etableres p-kælder, men i flere af forslagene er der også placeret p-pladser ud mod Dronningensvej.
Dette er ikke i tråd med oplægget, hvor alle p-pladser skulle placeres under jorden.
Karakteren af villakvarter skal opretholdes på Dronningensvej med grønne arealer mod vejen. Dette gøres ikke ved at placere flere områder med p-pladser mod Dronningensvej.
3. Grønne områder
Alle forslagene forsøger at sælge ideen om en bebyggelse, der ligger i et meget grønt parklignende område. Diakonissestiftelsens har ligeledes talt meget om at åbne op til de grønne arealer. Dette må dog betegnes som en illusion, hvis den foreslåede bebyggelsestæthed gennemføres. Når adgangsforhold, parkering, brandveje, terrassen mm er løst, er der ikke mange grønne områder tilbage og den smule, der vil være, vil for en stor dels vedkommende ligge i skygge bag eller mellem de nye bygninger.
Specielt for de kommende beboere vil resultatet måske blive en skuffelse, hvis man fortsat vælger at sælge ideen om "grønne" boliger samtidig med, at bebyggelsestætheden skrues i vejret.
Der savnes et klart koncept for den lave bebyggelse, der bliver placeret som Peter Bangsvejs tredje baggård og bag villaernes baghaver.
4. Byggelinje
I de fleste af forslagene bevares hovedparten af de eksisterende villaer. Dette er positivt. Det kan dog undre, at den eksisterende Byggelinje ikke samtidig respekteres, når det foreslås at bevare villaerne.
I de fleste af forslagene er der bygget så tæt på skel mod Dronningensvej som tilladt.
De karakteristiske tilbagetrukne gavle med grønne forhaver bør danne udgangspunkt for en eventuelt ny bebyggelse på Dronningensvej.
5. Villakarakter
I flere af forslagene respekteres villakvarteret og villaens typologi. Der er dog undtagelser, hvor der placeres meget store sammenhængende volumener mod Dronningensvej eller klyngebebyggelser i en grad, hvor områdets karakter ændres markant. Villaens typologi drejer sig ikke kun om højde, men også volumen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar